گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
حماسه حسینی
جلد سوم
اخلاق معاويه فضيلت نبود


ضمنا اين نكته بايد معلوم باشد كه آن حلم و آن صبر در شرع
و از نظر عقل فضيلت شناخته می‏شود كه برای زندگی ابزار خلق نشده باشد
بلكه مولود فضيلت طلبی و كمال طلبی و شرافت نفس باشد . آن صبر و حلمی‏
كه يك تاجر يا يك سياسی برای رسيدن به مقصود انتخاب می‏كند فقط يك‏
ابزار است و ارزش وسيله را دارد . آن ، كمال و علو نفس و ارزش ذاتی‏
نفس و مقام انسانی و خلافت الهی شمرده نمی شود . اين نكته بسيار مهم‏
است . عليهذا اگر می‏گوئيم اخلاق خوب امويها ، فقط خوب مادی است . اخلاق‏
زندگی و سياسی امروز نيز از همين قبيل است . اخلاقی كه ما كياول می‏گويد و
حتی اخلاق ديل كارنگی از همين قبيل است . اين اخلاقها مولود اصولی عالی‏
نيست مولود تجارت و سياست و راه يافتن به زندگی است .
در " راهنمای دانشوران " جلد اول ذيل عنوان " حيص بيص " ( شهاب‏
الدين ابوالفوارس سعد بن محمد بن سعد بن صيفی معروف به ابن صيفی كه از
فقهاء شافعيه به شمار آمده ) از ابن خلكان نقل می‏كند كه نصرالله محلی (
يا مجلی ) گفت : در خواب علی بن ابی‏طالب را ديدم و گفتم : شما مكه را
فتح كرديد و گفتيد آنكس كه به خانه ابوسفيان در آيد آمن است و آنگاه‏
آنها با فرزندت حسين كردند آنچه كردند . گفت مگر اشعار ابن صيفی را
نشنيده‏ای ؟ گفتم نه . گفت از خودش بشنو . از خواب كه برخاستم به خانه‏
" حيص بيص " رفتم و خوابم را گفتم . بانگش به گريستن بلند شد و گفت‏
اين اشعار را ديشب نظم كردم و سوگند ياد كرد
كه آن را بر هيچكس نخوانده‏ام و آنگاه خواند :

ملكنا فكان العفو منا سجية
فلما ملكتم سال بالدم ابطح
و حللتم قتل الاساری فطالما
غدونا علی الاسری فنعفو و نصفح
فحسبكم هذا التفاوت بيننا
و كل اناء بالذی فيه ينضح